Вила Юстина

По време на строежа си от византийския император Юстиниан, крепостта Юстина има за цел да пази северните части на родопските склонове. С перфектно местоположение, крепостта бива построена на мястото на друго старо укрепление на бесите, в покрайнините на днешното село Устина. Но както всички знаем, историята е предмет, за който няма граници, странно и невъзможно. Векове по-късно, в наши дни, на същото това място се произвежда едно от най-добрите български вина, а производителят – „Вила Юстина”.

Инженер Милко Цветков, собственик на мястото, също не подозира колко съдбовен избор прави с решението си да остане тук и да развива земята под краката си вместо да отиде на гурбет в чужбина, нещо до което на много нашенци им се налага да прибегнат. Първоначалната идея е избата да преработва около 300 тона грозде, идващо от собствени масиви. По-късно обаче проектът набира сила, за да се превърне в това, което познаваме ние днес – изключително успешно винено шато за гурме вечери и дегустации, разполагащо с хотелска част, подходяща за бавен винен туризъм, семинари, еко туризъм в девствената местност и първата в България ферма за месодайната порода кози – боер.

По професия Милко Цветков е машинен инженер, завършил техническия университет във Варна. След близо 5 години стаж по професията си, Милко остава без работа и силно започва да обмисля варианта за емиграция или гурбет в чужбина или пък да остане тук и да намери призванието, с което ще се занимава. В крайна сметка решава да остане и през 2006г. е направена първата копка на „Вила Юстина”. През 2008 г биват засадени първите лозя, които се разгръщат на близо 200 дка, а по-късно през 2014-та вече заемат площ от 420 дка.

За част от успехът на избата обаче са отговорни консултантите, които осигуряват професионално мнение за подходящи за отглеждане сортове и снабдяват собственика с малки лозички. След направен почвен анализ, становището е, че на мястото трябва да бъдат засадени бели сортове лози, нещо изключително странно имайки се напредвид географското разположение на избата. Село Устина е в регион, който е всеизвестен с червените си сортове вина като каберне совиньон, мавруд и рубин. Все пак съветът се оказва изключително печеливш в по-късен етап от развитието на шатото.

Масивите са разположени върху южен склон, издигащ се на около 300 м надморска височина. Редовете имат североизточно изложение, а една от причините за ненадминатия вкус на вината са силно карбонатните почви, които се простират из целия масив. Лозята са разположени на около 4 км от вилата и раждат сортове като Мавруд, Рубин, Алиготе, Шардоне, Гевюрцтраминер, Мерло, Совиньон Блан, Пино Ноар, Семийон и Каберне Фран. Прекрасният парк насред лозята е често посещаван през топлите месеци, а туристите са го набелязали като чудесно място за пикници, сватби, концерти и т.н.

През 2013 г шатото печели европейско финансиране и по този начин се сдобива с чисто нова производствена база, а основна цел е да се развие винения туризъм. Селцето се намира на под 30 км от град Пловдив, разполага с невероятни природни дадености и тероар. От административния щаб на вилата споделят, че основен приоритет е да убедят туроператорите, че винения туризъм е нещо ново, което се посреща изключително топло от туристите.

Синът на инженер Милко Цветков – Антон, също се включва в семейния бизнес, като той отговаря за една от най-новите „атракции” на вилата. Също с финансиране от ЕС, на територията на вилата е направена и първата в България ферма за южноафриканските месодайни кози Боер. За сега капацитетът на фермата е 300 животни. Вилата е оборудвана и с тревомат, за да може постоянно да има свежа паша за животните. В него е възможно потенциалното отглеждане на обогатен с протеин фураж, макар и цикълът за отглеждане на ечемик да е най-кратък – 7 дни. Обиколката на козефермата е част от програмата на винените турове.

Инженер Милко Цветанов споделя, че според него е крайно време да наложим висококачественото българско вино на световния пазар. Цветанов добавя, че благодарение на земите и почвите, благоприятните климатични условия в страната и хъсът на младите винари можем бързо и качествено да утвърдим българското вино на световния пазар. Макар и голяма част от производството на вилата да е предназначено за външния пазар, Вила Юстина се грижи и за родното. Определена сума от всяка продадена бутилка на компанията с етикет „Villa Yustina” отива в подкрепа на кампанията „Пловдив 2019”.

Етикетите „Villa Yustina Rose”, “Vila Yustina Blanc” и „Villa Yustina Rouge” са специално брандирани с логото на “Пловдив 2019”. Цялостната идея е страните, в които се продават вината, а именно: Белгия, Швейцария, Китай, Полша, Тайван, Германия, Канада, Австрия и САЩ да научат за Пловдив като столица на културата.

 

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *