Обредна трапеза

Топеник, мисирка на прът, “чест” фасул и рачел с парá – любимите обредни храни в Перущица

Традицията по приготвянето на обредни храни за семейни, календарни, църковни и общоселски празници е запазена в Перущица до 50-те години на XX век. Основните обреди са сватба, погребение, различни религиозни празници.

Обредна храна при калесване – пита, вино и рачел с парá

В събота започват предсватбените обреди. Свекървата и две от момите отиват у кума с две медени пити, месени от предния ден, жълта бъклица с вино и шише ракия, за да го калесат. Кумата поема от калисарите донесените неща, слага ги на трапезата, за да чакат кума. Тя ги нагостява и изпраща като връща едната пита, а в бъклицата сипва от своето домашно вино. Докато калесват кума, другите моми месят хляб. Зълвата приготвя нощви и сито, започва да сее брашното. Докато втаса хлябът, зълвата открива нощвите и замесва първа сватбарската пита. Тя се старае да не плеска по тестото, а само леко да го обръща, за да не се “налагат” младоженците. Приготвената пита дупчат с пълно, напредено с бяла вълна вретено, за да стане “пълна” (бременна) невестата, дупките трябва да бъдат четен брой.

Рачел

Замесват кравай, който намазват с яйце и шарят с нахут и стафиди. Правят още едно, но по-малко, кравайче, което се поставя на деверовата бъклица. След опичането на сватбената пита се извършва следният обред: годеникът взема в ръцете си малко мъжко дете, сяда на стол, а зълвата слага на главата му питата и върху нея чаша с вино и рачел, където има парá. Момите придържат питата на главата на момъка и пеят. Изяждат питата, изпиват виното, а парáта остава за малкото момче.

Трапеза с нахут, стафиди, люпен боб и шекер за каненето на момата

Сутринта в неделя една от жените отива от къщата с павурче ракия да кани отново момата. Сега носят на майките на младоженците да похапнат зелка (лаана), вино, фасул и пр. След хорото тръгват да вземат момата. Дървената деверица (голямата неженена сестра на младоженеца) носи шарена торба с пита и чашка. В същото време момата се прощава с родителите си. Момите приготвят трапеза с нахут, стафиди, лаана, люпен боб, шекер, рачел и др.

Жива мисирка на прът даряват на момината майка

Младоженецът взема мъжка рожба, с която влиза в стаята, предвидена за младите, слага самун хляб на една крина и хвърля към тавана пшеница и пари за берекет в дома на новото семейство. В същата стая е устроена трапеза за младоженците на пладне. Един от сватбарите, обикновено шетач, завързва жива мисирка за прът, вдига я нависоко, та всеки да види какво се носи на момината майка, за да даде щерка си.

Пуйка, мисирка

Същия ден деверът и момковите роднини носят в торба брачната риза, наричана „дсузей” на невестината майка, за да я изпере, тъй като дъщеря й е честна. Тя, заедно с други жени, разглежда ризата и я благославя. В торбата майката слага пшеница и три червени ябълки, за да се родят хубави и здрави деца на чедото й. Другите жени пущат и те, но по една ябълка с парá и връщат обратно торбата на момковите роднини. Брачната риза остава при невестината майка, да я изпере.

„Чест“ фасул, телешко със сини сливи и свинско със зеле са сватбените блюда

Обредната храна се приготвя от жени, наречени готвачки. Обикновено готвят „чест“ (гъст) сватбарски фасул в голям котел. На осем кила фасул слагат два литра олио, една чиния ситно нарязан кромид и една лъжица захар. Добавя се вода, която да покрие фасула на четири пръста и се оставя да ври. Когато уври, се прибавя малко вода и черен пипер. Приготвя се запръжката – олиото се слага в тигана, докато почервенее, прибавя се едно зелче, червен пипер, бъркаш, за да го омесиш. Така приготвената запръжка се слага в котела и се проверява на вкус за сол.

Боб, фасул

Други сватбени ястия са сини сливи с агнешко или телешко, свинско месо със зеле, телешки тac кебап, телешко с картофи. За десерт се прави пилаф (ориз, сварен с вода, запържен с масълце или олио, подсладен със захар). На готвачките се давали пари, престилки, хавлиени кърпи, носни кърпички.

Топеник – вино, вода и захар, като обредна храна при погребение

Готви се чест фасул, който се слага на трапезата в дома на покойника, за да похапнат хората след погребението. При погребение се вари и друга задължителна обредна храна – жито, месят се три пити и се прави т.нар. “топеник” в къщи. Топеникът представлява смес от вино, вода и захар поставени в купа. Питата се разчупва и прекадява. Парче от нея се потапя в топеника, като най-напред се оставя хапка за умрелия. Питата се носи на гробищата и се раздава за Бог да прости. На 40-тия ден се прави курбан в къщата на умрелия. Там се заколва агне, нарязва се на парчета, измива се с топла вода и се слага в чист съд. В казана се сипват два литра олио и около килограм нарязан кромид, като преди това се запържва, а ако липсва запръжка, се слага вода, доматено пюре, а водата трябва да е позавряла. В казана се пуска шепа нарязан магданоз, отново се препържва олио с осем лъжици брашно и се вари на огъня три часа.

Вино менче

Курбанът се раздава на обредна трапеза в дома на покойника, а каквото остане от него, се сипва в бурканчета. В двора се изкопава дупка на чисто място, където се заравят кокалите. Останало е поверие, че когато се проклина, някои казват: „Кучетата да ти разнесат кокалите! Земята да не те поеме!” Затова кокалите от курбана се заравят. Грешно е кучетата да ги разнасят.

40 хлебчета, курбан и ориз с маслини за 40-ия ден

За 40-тия ден още месят четиридесет хлебчета и правят голям топеник, канят близките на гроба, свещеникът прочита молитвата, благославя занесените хлебчета и останалата храна. Всичко се раздава на гроба. На третия ден след погребението в дома на покойника се прави трапеза, на гробищата раздават жито и хляб. Ако 40-тият ден се случи през пости, за обредната трапеза се готви вместо курбан ориз с маслини. На големи празници за покойниците се раздава за Бог да прости хляб и вино като преди това се оставя парче от хляба и се прелива вино на гроба.

Пуйка с кисело зеле и сладка баница за Нова година

За Бъдни вечер и Нова година се приготвя сладка вита баница, а за новогодишната нощ – пуйка с кисело зеле, която е типична и за Ивановден и Атанасовден. На Трифоновден се прави печено агне с кавърма. За Тодоровден – прясна пита, която се раздава на манастира „Св. Тодор”. Приготвят още рибник и червен ориз. За Великден – краваи и козунаци. За Гергьовден се прави се курбани част от него се раздава по къщите за здраве. Приготвя се и печено агне с кавърма.

Тайният свят на сватбите в Рибново Slowtours.bg

Еньовден – на този ден се „въртят” орехите. Орехът се цепи наполовина, изкопава се ядката и се опитва дали е станала. Ако ядките са пълни, вярват, че годината ще е плодородна. На Петровден се коли младо пиле и от него се приготвя супа с ориз, готви се и яхния. Прави се и курбан от пиле.

Кравайчета и диня раздават за здраве на Илинден

На Илинден се месят кравайчета, заедно с тях се раздава и диня за здраве. На Преображение се раздават питки, вкусва се от първото грозде, което се освещава в църквата. Този, който раздава, не хапва нищо, докато не „зарани” умрелия с някакъв плод. На Свет Богородица се яде готвено или печено пиле с ориз или картофи. На Кръстовден се спазва строг пост – яде се пита без олио, с мармалад и плодове. На Света Екатерина е задължително в къщите, където има деца, да се направи и раздаде постна питка, намазана с мед.

От нея се отчупва един залък и се слага на вратата на стаята, където спят децата. Залъците престояват до следващата Св. Екатерина, за да ги пазят от Баба Шарка. На Архангеловден се носи блажна питка на черквата и на гробищата, която се раздава за Бог да прости. На Св. Сава и Св. Варвара се правят пити и се раздават за здраве. За Никулден в Перущица се приготвя рибник и около рибата се слага ориз, който се запича в тавичка. Раздава се на няколко къщи, а останалото се изяжда от домашните за здраве.

Статията е откъс от научното изследване „Обредните храни в Перущица – някога и сега“ на Райна Каблешкова, публикувано в т. 1 на „Храната – сакрална и профанна“, Архитектурно-етнографски комплекс „Етър“ – Габрово, 2010 г.

Напишете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *